Tips Asas Untuk Pembentangan Akhir FYP



Prinsip Asas

- Tunjukkan kepada pemeriksa dan buat mereka memahami dengan jelas apa yang anda telah dicapai sepanjang semester.
- Tunjukkan kepada pemeriksa bahawa anda mengetahui dengan baik apa yang telah anda lakukan .
- Pastikan pemeriksa gembira.

Slaid

- Pastikan hanya maklumat yang perlu ditunjukkan dalam pada slaid. Sekurang-kurangnya, tidak lebih daripada 6 baris ayat setiap slaid .
- Gunakan angka jika perlu.
- Pastikan tidak menggunakan terlalu banyak jenis font, dua font sudah memadai(satu untuk header , satu untuk kandungan).
- Simpan satu set slaid sebagai salinan. Bagi kandungan yang perlu dipotong daripada pembentangan utama , sediakan salinan juga. Jika pemeriksa tanya mengenainya, barulah tunjukkan kepada mereka.
- Periksa kesilapan menaip anda . Slaid yang teruk akan meninggalkan 'bad impression'.
- Beri salinan fotostat slaid anda kepada pemeriksa. Ia amat berguna jika mereka mahu merujuk kembali kepada slaid anda yang terdahulu.

Kandungan

- Pastikan anda jelas menerangkan apa yang telah lakukan. Pastikan anda jelas mengenai pencapaian dan sumbangan anda. Senaraikan sumbangan individu yang telah membantu atau menjadi rujukan anda di dalam slaid.
- Senaraikan cabaran teknikal yang anda hadapi. Kadang-kadang pemeriksa tidak menghargai projek anda, tetapi sebenarnya anda telah bekerja keras beberapa bulan untuk menyiapkannya. Penyenaraian cabaran akan membuat pemeriksa menghargai apa yang anda telah capai.
- Jangan menganggap bahawa pemeriksa membaca laporan anda. Jadi, present selengkap-lengkapnya terutamanya maklumat penting.
- Beritahu pemeriksa dengan jelas jika anda tidak menyiapkan beberapa bahagian projek kerana kekangan masa.
- Pastikan pembentangan projek anda berorientasikan teknikal dan akademik  sebanyak mungkin . Tunjukkan apa yang telah dipelajari selama 4/5 tahun ini dan bagaimana anda menggunakannya dalam projek anda.

Pembentangan

- Tiada pemeriksa suka perbentangan yang lebih had masa , jadi sila berlatih terlebih dahulu.
- Bersedia untuk mengurangkan beberapa kandungan jika perkara yang tidak dijangka berlaku atau kekurangan masa.

Soal Jawab

- Dengar dengan teliti kepada soalan yang diajukan . Jika anda tidak faham soalan , minta pemeriksa ulang semula soalan.
- Jawab terus kepada soalan yang diajukan.
- Jika anda tidak tahu jawapannya, katakan anda tidak tahu . Jangan menokok tambah. ( Confucius berkata: Ilmu adalah : tahu apa yang anda tahu , dan tahu apa yang anda tidak tahu)

Klik Sini untuk Versi Inggeris.

Sumber : GitHub Gist

No comments:

Post a Comment