Tips Memulakan FYP - Projek Akhir Tahun Secara Umum


Sedikit Tips Bagi Memulakan FYP untuk pelajar Diploma / Ijazah Sarjana Muda

Sekadar Hiasan

Pertama sekali, mula berfikir mengenai projek anda setahun sebelum FYP bermula. Tentukan platform projek anda. Baca kertas pembentangan banyak dari talian untuk mendapatkan lebih banyak idea. Cara terbaik melakukan projek ini adalah pilih tajuk berkaitan sesuatu yang anda minat. Ramai orang akan memilih teknologi dan berfikir tentang idea. Jangan buat begitu . Pertama, fikir minat kita yang boleh dijadikan idea bernas, dapatkan logik, reka bentuk projek dan kemudian pilih teknologi untuk projek tersebut. Pastikan juga teknologi yang dipilih bukan diluar kemampuan kita.

Masa terbaik untuk merancang FYP adalah satu semester awal dari semester akhir. Minta pendapat dari senior yang sedang membuat FYP. Dapatkan pendapat dan bantuan daripada mereka. Belajar tips untuk melakukan FYP.

Ketika melakukan FYP sendiri , anda akan dapat mengetahui banyak perkara dalam teknologi dan gadget terkini. Dapatkan idea dan nasihat dari lecturer yang menjadi supervisor anda. Perancangan awal bagi memastikan yang terbaik untuk FYP anda.

Mula rancang FYP anda sekarang!

Klik Sini >> 200 Idea FYP untuk Pelajar IT / SE

No comments:

Post a Comment